Wintertentoonstelling 2013
Een WTT plannen begint eigenlijk al twee jaar voor aanvang als we, onder aanvoering van Jaap den Tuinder, de keurmeesters gaan contacteren. Voor dit jaar kwam Jaap met een fraai lijst met keurmeesters. Op de ledenvergadering dit najaar, waar het vraagprogramma besproken werd, was Iedereen zeer te spreken over de gecontracteerde keurmeesters.
Bij sluiting van de inschrijfdatum werd duidelijk dat er zoveel konijnen waren ingeschreven dat er een 3e keurmeester nodig was, om niet tot ’s avonds laat bezig te zijn. Gelukkig kon dhr. Tieleman keuren waardoor we dit jaar gewoon zes A keurmeesters hadden, een mooi affiche met 303 dieren in de kooien. De organisatietrein ging nu echt rijden. Door het bijna dagelijkse contact met penningmeester verliep alles best vlot, we raken door de jaren heen steeds meer op elkaar ingespeeld.
Ook dit jaar begon het pas echt met de opbouw. Om 9:00 uur waren er al vele handen om te helpen met het omtoveren van een kale ruimte tot een tentoonstellinghal met 303 kooien en een uitgebreide keuken. Het inkooien ging al net zo vlot, waardoor ik met een gerust hart kon gaan slapen. Weliswaar een kort nachtje, want de keurdag begint altijd best wel vroeg. De keurmeesters komen van heinde en verre. Dit betekent dat ze al vroeg op weg gaan, want als het verkeer tegen zit ben je te laat. Maar dat betekent ook dat als het dus meezit ze al vroeg in Strijen zijn. Dan moet natuurlijk er al wel koffie en een broodje zijn.
Om half negen begon bijna iedereen, vrolijk aan de keuring. Bijna want de caviakeurmeester kwam met het OV en er omdat er geen bushalte is aan de Keizersdijk was er een chauffeur nodig. De caviaploeg begon dan ook pas om half 10, echter waren daar de minste dieren te keuren, dus geen probleem. De meeste keuringen verliepen vlot waardoor met de lunch alle hoenders, dwerghoenders en cavia’s gekeurd waren. Na de heerlijke lunch verzorgd door het keukenteam, werd er doorgekeurd want zoals gewoonlijk duurde het bij de konijnen beduidend langer. Er waren dan ook veel mooie dieren. Toch kon Els al om half vier aan het drukken van de catalogus beginnen. Het fotograferen van de dieren voor de certificaten ging minder soepel. De dieren hadden er duidelijk geen zin in of ze hadden zin in een lolletje, want er gingen er regelmatig van het plankje af op onderzoek uit. Maar om vijf uur kon het fototeam eindelijk ook rustig gaan zitten en konden de mooiste foto’s uitgezocht worden.
Toen ’s avonds om zeven uur het publiek binnenstroomde lieten de dieren zich van de mooiste kant laten zien en konden de winnaars gefeliciteerd worden. De lootjes van het rad vlogen weg en het was gezellig druk. Op de zaterdag leek het wel of het publiek buiten had staan wachten want om klokslag elf uur kwamen de eerste bezoekers binnen en was het druk tot aan lunchtijd. Daarna duurde het lang voordat het druk genoeg was om het rad te laten draaien. We zullen het maar wijten aan de recessie dat de loten stroef verkochten. Het leidde ertoe dat we al snel een superronde met al het etenswaar draaiden. Die was snel uitverkocht, waardoor de penningmeester toch nog een beetje een positief gevoel kreeg.
Voorafgaande aan de prijsuitreiking bedankte voorzitter Toon de familie Preesman weer voor het mogen gebruiken van de geweldige locatie. Een locatie waar we best trots op mogen zijn. Goede condities voor de dieren en voldoende licht om de dieren goed te kunnen keuren.
Bij de prijsuitreiking werden de bekers uitgereikt aan alle kampioenen (zie volledige uitslag elders op de site) en de certificaten uitgeven aan betreffende fokkers.
Kampioen konijnen werd Jaap den Tuinder en Roel Streefkerk was de kampioen bij de cavia’s. De mooiste grote Hoender was van Gerard Melaard en Arjon de Geus won bij de dwerghoenders.
Bij het opruimen is het nog altijd vele handen maken licht werk waarbij ook de jeugdleden hun handjes goed gebruikten. Er werd hard doorgewerkt, want een ieder wist wat de beloning zou zijn. Om kwart voor zeven zat iedereen dan ook weer te genieten van de erwtensoep van mevr. den Tuinder en de hapjes van
Els v/d Herik
Ik sluit dit weekend af met het goede gevoel dat we mooie tentoonstelling hebben gehad met een club vol gezellige mensen. Wat hebben we toch een leuke hobby!
Op naar het volgende seizoen en show, waarvan de planning alweer begonnen is.
Secretaris, Hanny Kruijthoff
Klik op de links boven aan de pagina voor de foto's.
JongDierenKeuring
Alweer is er een nieuw fokjaar aangebroken en dan is de jongdierendag de eerste keer dat de dieren weer op tafel komen. Dit jaar konden we wederom gebruik maken van de hal van Cees van Heesen, een geweldige locatie en zonder kosten! Dit jaar heeft de natuur een beetje tegengezeten bij enkele fokkers, waardoor er minder dieren waren ingeschreven dan vorig jaar. Maar met 135 dieren (31 hoenders, 84 konijnen en 20 cavia’s) was de hal toch mooi gevuld.